|
Vi resonerar så här om mc olja och oljefilter.
Ska man köpa en fin märkesolja (t ex den tillverkaren rekommenderar) eller hitta en dunk med samma viskositet ( t ex 10w40) på den lokala Ica butiken och spara 60-70kr litern?
Vi kan ta ett exempel:
Anta att du har en fin motorcykel för 100.000kr, den betalar du kanske lån och värdeminskning på 2000kr i månaden på. Du har en försäkring som kostar 7000kr per år, och du har lite kostnader för slitdelar och övrigt. Det blir lätt ett par tre tusen kronor i månaden.
Kalkyl
Övriga ägandekostnader för MC (bränsle, värdeminskning, amortering, ränta, försäkring, skatt, reservdelar, service med mera) ~ 3000 kr / månad.
Märkesolja 4L per oljebyte 1 byte per år ~ 600kr / 12 månader = 50kr per månad
Noname ("budget") olja 4L per år ~ 300kr / 12månader = 25kr per månad
Oljeservicen är det absolut viktigaste du behöver sköta på din hoj, och om du chansar med en billig olja sparar du 3-400kr på ett oljebyte / år, det blir 25kr mindre i månaden! Är det värt 25kr extra i månaden för att veta att man har den bästa motoroljan i sin hoj, och den mår bra av det?
Vi tycker det, därför rekommenderar vi våra läsare att använda oljor som fyller kvalitetsstandarderna och från tillverkare som bara sysslar med petroleumprodukter, t ex MOTUL eller MOTOREX
Var medveten om att en ren raceolja behöver bytas oftare. Du får ta kostnaden av att byta dubbelt så ofta jämfört med en olja för standardbruk. |
I många fall kan även en sportmotorcykelmotor tjäna på att ha en bra olja för standardbruk, t ex Motul 7100 10w40, då oljan |
Till sist - Sköt dina oljeservicear. Det mår både du och din motorcykel bättre av, och det kommer göra förhållandet mellan dig och din motorcykel mycket mer "friktionsfritt :)"
//allt om mc-olja |
Se Även...
©Allt om mc olja. Alla rättigheter reserverade. Användarvillkor. Integritetspolicy. |
|