|
Den uppmärksamme kan se att t ex MOTUL 300V 4T 15w50 inte har någon klassificering, varken JASO eller annan, tryckt på flaskan. Trots detta finns ändå oljan med på JASOs egen lista över oljor som uppfyller den bästa kvalitetsnormen. Varför är det så? Det har att göra med ekonomi, det kostar oljebolaget Motul en stor summa att få använda klassificeringen tryckt på sina produkter, och en specialframtagen raceolja säljer i så pass små kvantiteter att det helt enkelt inte lönar sig. De som köper Motul 300V 4T 15w50 är oftast de som tävlar och kan betydligt mer om motorolja än den genomsnittligen konsumenten. Därmed inte sagt att oljan du hittar på macken eller som har någon bilfirmas eget märke på sig uppfyller JASOs hårda kvalitetsnormer.
Är du osäker så fråga gärna din mc-handlare, eller kontrollera själv mot JASOs lista vilka oljor som är godkända.
Vi rekommenderar INTE att chansa och hälla det i din motorcykelmotor. Det finns rapporter på internet om mc-åkare som hällt i "noname" mc-olja i sin hoj och det har fungerat, men det finns också många som har haft problem.
Kolla i serviceboken vilken mc olja din motorcykel ska ha. Följ tillverkarens rekommendationer. |
Standarder som t ex API och JASO är "bakåtkompatibla". Dvs om din MC tillverkare rekommenderar mc olja med API SJ så fungerar alla mc oljor med HÖGRE kvalitetsklassning t ex API SM lika bra eller bättre. Däremot ska man inte använda en "lägre" eller tidigare klassad kvalitetsstandard. |
Tryck på knappen "Redigera" för att ersätta den här texten med ditt eget innehåll. Formattera text genom att välja olika formatmallar från formatmallsväljaren på verktygsfältet. När du är klar trycker du på knappen "Spara" för att spara dina förändringar. |
Se Även...
Annons:
©Allt om mc olja. Alla rättigheter reserverade. Användarvillkor. Integritetspolicy. |
|