Allt om mc olja

 Sök:
Start »
Standarder » Oljeservice » Slutsats  » Om oss »

 

SAE

Society of Automotive Engineers (SAE) har tagit fram ett system för att numeriskt gradera motoroljor beroende på dess viskositet (förenklat "tröghet"). SAE viskositetsgraderingar inkluderar det följande, från låg till hög viskositet: 

0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50 eller 60. Talen 0, 5, 10, 15 och 25 får suffixet "W" som talar om deras "vinteregenskaper" eller kall-startsviskositet vid låg temperatur. En mc olja som har SAE 10W40 har alltså "10" i lågtemperatursviskositet och 40 i högtemperatur. De oljor som har två viskositeter är så kallade multigrade. Förr innan detta fanns var man tvungen att byta till en "vinterolja" på vintern och en "sommarolja" på sommaren. I alla fall om man skötte om sitt fordon enligt serviceboken :)

 

Det kan vara motiverat att använda en annan viskositetsklass på oljan än den som står i serviceboken.

T ex på en gammal hoj som läcker lite olja, istället för att använda olika tillsatser som säger sig täta läckor (tillsatser = förtjockningsmedel) så kan man helt enkelt gå upp en siffra i viskositet, dvs 15w istället för 10w (en tjockare olja)

Tänk på att SAE talen inte säger något om KVALITÉN på oljan, utan det är enbart ett mått på dess tröghet/flytegenskaper vid låg/hög temperatur. Häll därför aldrig olja som är anpassad för en bilmotor i din motorcykelmotor, även om den har rätt SAE tal

Tävlingsmaskiner och sportmotorcyklar körs oftare på en tunnare olja, som behåller en tunn oljefilm vid högre temperaturer. Tex Motul 300V 15w50, jämfört med 10

 

Se Även...

->Standarder

->API

->ACEA

->JASO

->SAE

 

 

 

 

 ©Allt om mc olja. Alla rättigheter reserverade. Användarvillkor. Integritetspolicy.