Allt om mc olja

 Sök:
Start »
Standarder » Oljeservice » Slutsats  » Om oss »

 

Oljefilter

Vad är det som är viktigt med ett oljefilter? Oljefiltret tar bort partiklar och föroreningar i oljan som överstiger en viss storlek, så att dessa inte sätter sig i motorns oljekanaler eller orsakar onödigt slitage. Ha därför som vana att byta oljefiltret när du byter oljan. Oljefilter kan vara av s.k. spin-on typ eller kassett-pappersfilter som sitter i motorn, dessa är vanliga på t ex KTM i kombination med oljesilar i metallnät.

 

Det finns en risk vid användning av andra oljefilter som inte uppfyller Motorcykeltillverkarens standarder och specifikationer, att man råkar ut för avsevärda motorproblem. Några av problemen som kan uppstå är:

- Filtret sätts igen för fort. Detta kan orsaka att nödventilen öppnas och skickar iväg ofiltrerad olja till motorn, vilket kan skada motordelarna.

- Filtreringen släpper igenom för många eller för stora partiklar, vilket försämrar motorns hållbarhet och ökar utsläppen.

- Ett filterelement går sönder på grund av att det inte kan hantera all motorolja som flödar vid höga temperaturer, vilket kan leda till att motorn går sönder.

- Dålig kvalitet i materialet kan försämra tätningsförmågan. Om tätningen inte fungerar, kan motorn gå sönder på grund av ofiltrerad olja eller lågt oljetryck.

- Det angivna serviceintervallet uppfylls inte.



Att välja ett orginalfilter från din motorcykeltillverkare är ett bra tips, då får du ett filter som garanterat är anpassat för din motorcykelmodell. Pirat eller tredjepartsfilter ser visserligen helt identiska ut på utsidan, men om man klyver dem ser man bland annat att de billigare filtren allt som oftast har cellulosa filter i sig, till skillnad från orginalfiltren som oftast har de dyrare microfiber (glasfiber) filtren. Dessa renar inte bara bättre utan tål mer och håller därför längre. Se bilder nedan som förklarar skillnaderna.

 


Närbild på genomskärning av filtret i ett spin-on filter av en tredjepartstillverkare. Filter i cellulosa (papper)

 

pappfilterinternt

Närbild på genomskärning av filtret i ett spin-on filter från Kawasaki. Filter i glasfiber

 

 

microfiberfilter internt

Närbild på metallsilen i ett 3:e partstillverkat mc-oljefilter från Biltema. Väldigt få hål i oljesilen ger högre oljetryck!

 

piratfilter från biltema metallsil

Närbild på metallsilen i ett Triumph orginal oljefilter. Räkna gärna antal hål och fundera på vilket filter oljan strömmar bäst igenom!
triumph orginalfilter metallsil

 

Se Även...

->Oljeservice

->Tips och Råd

->Oljefilter

 

Annons:

Motorcykelolja för din mc

 

 

 

 

 ©Allt om mc olja. Alla rättigheter reserverade. Användarvillkor. Integritetspolicy.